گرده گل


گرده گل چیست و چه کاربردی برای زنبور عسل دارد؟

زنبور عسل هنگام بازدید از گل ها برای جمع آوری عسل و یا گرده با استفاده از دست و پای خود گرده یا همان قسمت جنسی گل را جمع آوری کرده و به پاهای عقب خود در قسمتی به نام سبد گرده متصل کرده و به داخل کندو آورده و ذخیره سازی می کند و آن ها توسط سر خود داخل هجره ها فشرده می کند و در نهایت برای جلوگیری از کپک زدن یا خراب شدن گرده، سر آن حجره را با کمی عسل می پوشاند.

گرده گل ماده اصلی جهت تهیه ژل رویال می باشد.زنبور های ملازم ملکه گرده گل را مصرف کرده و توسط غدد داخل سر خود ژل رویال تولید کرده و توسط همین ژل رویال ملکه را تغذیه می کنند و همچنین تمام لاروهای زنبور تا سه روز اول زندگی فقط با ژل رویال تغذیه می شوند و پس از آن تغذیه آن ها تغییر کرده و فقط ملکه است که از زمان لارو بودن تا آخر عمر فقط با ژل رویال تغذیه می شود.

ژل رویال عامل اصلی تخم گذاری زیاد،عمر طولانی و جسه بزرگ ملکه می باشد به طوری که ملکه در سال های اول زندگی خود حدود 2000 تخم در روز و عمری حدود 5 سال و جثه 2 برابری نسبت به زنبور های کارگر دارند.

با درتوس همراه باشید تا در ادامه با خواص گرده گل آشنا شوید.

گرده گل یا گوشت قرمز!؟

جالب است بدانید که میزان پروتئین صد گرم گرده گل تقریباً با میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت قرمز برابر بوده و می تواند از این نظر با فراورده های گوشتی رقابت کند. در حقیقت برای کسانی که قادر به مصرف گوشت قرمز نیستند، گرده گل می تواند بهترین جایگزین جهت تأمین پروتئین بدنشان باشد.

میزان پروتئین صد گرم گرده گل تقریباً با میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت قرمز برابر بوده و می تواند از این نظر با فراورده های گوشتی رقابت کند.

نکته ای که درباره آمینو اسیدهای موجود در گرده گل نباید فراموش کرد، این است که برخلاف گوشت قرمز یا سفید، در گرده گل اغلب آمینو اسیدها به صورت آزاد شده هستند. در نتیجه جذب آن ها برای سلول های بدن ساده تر بوده و خیلی سریع تر جذب می شوند. این موضوع به این برمی گردد که گرده گل باید تأمین کننده انرژی لازم برای زنبورهای تازه متولد شده باشد. زنبورهایی که توانایی کمی در هضم مواد غذایی دارند و نیاز است که به ساده ترین شکل مواد غذایی لازم را دریافت کنند. با توجه به خواصی که گرده گل دارد می توان در  تولید انواع داروهای گیاهی استفاده کرد. در ادامه با در توس همراه باشید  تا به سراغ خاصیت های گرده گل برویم.

اوخ!!
گرد گل درتوس
خواص آنتی اکسیدانی گرده گل

یکی از خواص گرده گل، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. همین طور که فلزات در تماس با رطوبت یا اکسیژن هوا اکسید می شوند، بافت های سلولی بدن ما نیز به مرور زمان اکسید شده و به قول صنعتگرها دچار زنگ زدگی می شوند. موادی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، در واقع جلوی این کار را گرفته و روند آن را کند می کنند. به همین خاطر است که متخصصان تغذیه تأکید بالایی در مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان دارند. حال برویم به سراغ خواص گرده گل. فلاونوئید، کورستین، گلوتاتیون و … از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که بدن می تواند از آن ها استفاده کند. و جالب است بدانید که گرده گل مقادیر فراوانی از این آنتی اکسیدان ها را درون خود دارد.

البته میزان آنتی اکسیدان موجود در گرده گل بستگی به موقعیت کندوهای زنبورهای عسل و نوع گیاه مصرفی آن ها نیز دارد.

مصرف روزانه گرده گل به خاطر خواص آنتی اکسیدانی اش می تواند شما را در برابر بیماری هایی مثل انواع سرطان و دیابت ایمن کند.

با مصرف گرده گل در برابر بیماری های قلبی ایمن شوید

امروزه یکی از بیماری های شایع در جهان، انواع بیماری های قلبی و عروقی است. دلیل شیوع این بیماری ها مصرف روغن های چرب ترانس و صنعتی است. به خاطر مصرف روغن های موجود در بازار، پس از گذر از سی سالگی کلسترول خون افراد از سطح مجاز خود فراتر رفته و به مرور زمان باعث گرفتگی عروق شده و انواع بیماری های قلبی را پیش می آورد. یکی از خواص گرده گل، زدودن چربی های کلسترول دار و پاک کردن رگ ها از لیپیدهای چربی است. به همین خاطر می توان ادعا کرد که یکی از مهم ترین خواص گرده گل، کاهش کلسترول خون است؛ که مصرف کننده را در برابر انواع بیماری های قلبی و عروقی ایمن می کند.

عامل دیگری که بدن شما را در برابر گرفتگی عروق ایمن می کند، دوباره به همان خاصیت آنتی اکسیدانی گرده گل بر می گردد. آنتی اکسیدان ها جلوی رسوب کردن روغن های چرب ترانس را گرفته و باعث پاک شدن خون شما از چربی های مضر می شود.

استفاده از خواص گرده گل به عنوان ماسک صورت

گرده گل حاوی مواد غذایی فراوانی است. به طور کلی گفته می شود که در این ترکیب فراوری شده، نزدیک به دویست و پنجاه ماده غذایی وجود دارد. به همین خاطر می توان از این ترکیب فراوری شده به عنوان یک ماسک خوب برای صورت نیز استفاده کرد. ماسک صورت تهیه شده از گرده گل به خاطر ویتامین های متنوع و خاصیت آنتی باکتریالی، باعث پاک سازی پوست شده و به آن ظاهری درخشان و زیبا می دهد.

آشنایی با خواص گرده گل در درمان زخم ها

با توجه به خواص گرده گل، می توان در مواقعی که فردی دچار سوختگی یا جراحات موضعی شده از گرده گل برای درمان آن استفاده کرد. در داروهای شیمیایی که برای درمان زخم های عمیق تجویز می شوند، مقادیری سولفادیازین نقره وجود دارد. این ترکیب شیمیایی در حقیقت مثل یک لایه محافظ عمل کرده و جلوی ورود باکتری های عفونت زا را می گیرد.

در گرده گل نیز مقدار فراوانی از این ترکیب شیمیایی وجود دارد و به همین خاطر می توان از آن برای پانسمان زخم های عفونت زا استفاده کرد. ضمن اینکه گرده گل حاوی مقادیر فراوانی پروتئین، ویتامین و دیگر ترکیبات مؤثر در سوخت و ساز بدن است و می تواند به خوب شدن این زخم ها نیز کمک کند.

عامل دیگری که بدن شما را در برابر گرفتگی عروق ایمن می کند، دوباره به همان خاصیت آنتی اکسیدانی گرده گل بر می گردد. آنتی اکسیدان ها جلوی رسوب کردن روغن های چرب ترانس را گرفته و باعث پاک شدن خون شما از چربی های مضر می شود.

افزایش طول عمل از دیگر خواص گرده گل

طول عمر بیشتر از آرزوهایی است که انسان ها از دیرباز با خود داشته اند. اگر قرار باشد به طور کلی درباره خواص گرده گل حرف بزنیم، باید بگوییم که مصرف روزانه گرده گل باعث طول عمر بیشتر شما می شود. یک بار دیگر به خواص این فراورده نگاه کنید. از خاصیت آنتی اکسیدانی آن گرفته تا کمک به بهبود عملکرد کبد انسان. تا جلوگیری از ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها. ضمن اینکه گرده گل حاوی بیش از دویست و پنجاه ماده مقوی است؛ که به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در نتیجه می توان گفت که مصرف گرده گل باعث افزایش طول عمر ما می شود.

شما می توانید بهترین گرده گل را بدون واسطه و از درتوس و با بهترین کیفیت  تهیه کنید.

منبع برخی مطالب:بیتوته[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

[/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *